תרופות לטיפול בכאבי ברכיים

תרופות לכאבי ברכיים

ככל שאנו מתבגרים, הסחוס בברכיים שלנו מתחיל להישחק ועלול לגרום לכאב ונוקשות. כאבי ברכיים הם מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים מדי שנה. זה יכול להיות חריף או כרוני, והוא עשוי להיות תוצאה של פציעה או מצב רפואי. מפרק הברך מורכב משני תאים עיקריים, התא המדיאלי והתא לרוחב. הוא מכיל ארבע רצועות עיקריות, שישה מניסקים ופיקה. המניסקוסים ממוקמים בין עצם הירך והשוק, או עצם השוק ועצם הירך. מפרק הברך מכיל גם סחוס שעוזר לשכך כל לחץ בין עצמות אלו. שני סוגי הכאב העיקריים הקשורים לבעיות ברכיים הם אוסטיאוארתריטיס ותסמונת כאב פטלופמורלית. כאבי ברכיים יכולים להיגרם מפציעה או שימוש יתר, אך בדרך כלל זה נובע מאחד משני המצבים הללו. כאבי ברכיים יכולים להיות מתישים ולהקשות על הפעילויות היומיומיות הרגילות שלך. ישנן סיבות רבות לכאבי ברכיים, כולל דלקת פרקים, פציעה, בלאי או אפילו עצב צבוט. אם אתה חווה כאבי ברכיים ונוקשות, ישנן מספר תרופות שיכולות לעזור. סוגים מסוימים של משככי כאבים, יכולים לעזור להפחית את הדלקת סביב הברך. 

כאבי ברכיים הם מצב שכיח הנובע לרוב מאחת או יותר מהסיבות הבאות: מפרק הברך משופשף על ידי עצם הירך. זה מתרחש בדרך כלל בגלל שכובעי הברך לא עוקבים כראוי, או בגלל נפיחות במפרק או ברקמות. סיבה אחרת עלולה להיות כובע הברך המתחכך בעצם הירך בעת עלייה במדרגות. נוסך על כך, התקלות בפיקה, שעלולה להיגרם מפציעה, שימוש חוזר או מצבים אחרים הגורמים לעומס על המפרק. זרימת דם לקויה וחמצן במפרק וברקמות יכולים להיות גם סיבה מוצדקת. מצבים כמו דלקת פרקים ודלקת מפרקים ניוונית יכולים לגרום למצב זה – זרימת דם לקויה וחמצן במפרק וברקמות. זאת ועוד, דלקת ונפיחות של רקמות סביב מפרקים, כגון בורסיטיס או דלקת גידים עלולים להוות סיכוי גבוה כסיבה לכאבי ברכיים.

טיפול ותרופות שונות

ישנן דרכים רבות לטפל בכאבי ברכיים. הצעד הראשון הוא להבין את הגורם לכאב, שיכול להיות קשה לאבחון. כאבי ברכיים הם לרוב תוצאה של שימוש יתר, פציעה, חוסר יישור מפרקים או השמנת יתר. כמה טיפולים נפוצים לכאבי ברכיים הם:

1) תרופות – תרופות נגד כאבים ללא מרשם כמו איבופרופן יכולות להקל על סוגים מסוימים של דלקת ולהפחית אי נוחות הנגרמת על ידי מפרקים נפוחים. ניתן לרשום תרופות מרשם כמו אופיואידים אם תרופות ללא מרשם אינן מקלות על כל התסמינים; עם זאת, הם עלולים לגרום לתופעות לוואי משמעותיות כמו ישנוניות ועצירות.

2) פיזיותרפיה – רוב הפיזיותרפיסטים ישתמשו תחילה בתרגילים טיפוליים לחיזוק השרירים מסביב התומכים במפרק ומונעים פציעות עתידיות. ניתן גם לטפל בעזרת אוסטאופתיה, הומאופתיה ודיקור סיני.

3) תרגילים לחיזוק שרירי הארבע ראשי -טיפול בחום

התרופות הנפוצות ביותר לכאבי ברכיים הן תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות, הן סוג של תרופה המפחיתה דלקת ונפיחות על ידי חסימת האנזימים המייצרים פרוסטגלנדינים, חומרים הגורמים לתסמינים אלו. דוגמאות מקבוצה זו יכללו אדוויל או אספירין. תרופות מסוימות אחרות, כגון משככי כאבים אופיואידים, המקלים על כאבים עזים, עשויות להיות שימושיות על ידי הפחתה או ביטול תחושות של אי נוחות או מצוקה. או אם הרופא שלך ממליץ עליהם מסיבות אחרות אך יש לקחת בחשבון כי הם גם גורמים לתופעות לוואי שונות כמו עצירות, בחילות, הקאות, נמנום, סחרחורת, יובש בפה, קשיי נשימה עקב האטה בנשימה. טיפול במצבים חמורים יותר עשוי לכלול ניתוח, פיזיותרפיה או הזרקות קורטיקוסטרואידים לחלל המפרק. עבור הסוגים הבסיסיים ביותר של כאבי ברכיים הנובעים מפציעה או דלקת פרקים, ישנן תרופות שאתה יכול לקחת כדי לנהל את הסימפטומים. הדבר העיקרי שאתה צריך לזכור הוא לא לקחת שום תרופות ללא מרשם מבלי לבדוק תחילה עם הרופא שלך, כי הן עלולות לקיים אינטראקציה עם מרשמים אחרים שאתה לוקח ולגרום יותר נזק מתועלת.

 

Picture of יגאל ישראלי

יגאל ישראלי

"אנחנו מה שאנחנו אוכלים." כך אומר המשפט המפורסם.
הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בקשר בין אוכל לבריאות, ואפילו יופי.אבל עדיין רב הנסתר על הגלוי...
אז תתכוננו לגלות כמה דברים חדשים.

מזון לגוף

"אנחנו מה שאנחנו אוכלים." כך אומר המשפט המפורסם.

הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בקשר בין אוכל לבריאות, ואפילו יופי.אבל עדיין רב הנסתר על הגלוי…

אז תתכוננו לגלות כמה דברים חדשים.

כתבות אחרונות