קרעים במיניסקוס ושיקום

קרעים במיניסקוס

קרעים במיניסקוס יכולים להתרחש עקב מגוון סיבות. הנפוצים ביותר הם: אירוע טראומטי חריף הגורם לקריעה של הרצועה, למשל, פציעת ספורט בעלת השפעה רבה, ניוון הקשור לגיל של המניסקוס, שכיח יותר עם העלייה בגיל, ניוון כרוני, כמו דלקת מפרקים ניוונית או דלקת מפרקים שגרונית, הכרוך בדילול מתקדם והידרדרות של הסחוס לאורך זמן. קרעים במיניסקוס שכיחים אצל אנשים הסובלים מאוסטאוארתריטיס. עלולים להיות להם סיבוכים בריאותיים כגון קושי בהליכה, כאב ואי נוחות. פיזיותרפיה יכולה למלא תפקיד מכריע בשיקום קרעים במיניסקוס. קרעים במניסקוס הם אחת הפציעות השכיחות ביותר שיכולות להתרחש בברך. המניסקוס הוא שכבה דקה של סחוס על מפרק הברך הפועלת ככרית בין העצמות. קרעים אלו קורים בדרך כלל עקב תאונה, ומעוררים מפל אירועים אשר מובילים לכאבים, נפיחות וחוסר יציבות במפרק הברך. קרעים במניסקוס ושיקום יכולים להוות מקור לכאב וקושי בחיי היום יום. הסיבה לכך היא שקרעים מלוות לרוב בדלקת שמקשה על ההחלמה של המיניסקוס. מדי יום מסייעים פיזיותרפיסטים למטופלים בפציעות מסוגים שונים ומשפרים את הניידות ואיכות חייהם בטיפולים.

קרעים במניסקוס עלולים להוביל למגוון של בעיות, שעלולות להיות כואבות ומתישות. קרעים במיניסקוס הם בעיה שכיחה שעלולה להתפתח משימוש יתר, פציעות ספורט או בלאי הקשור לגיל. על מנת להחלים מהפציעה יש צורך בשיקום. זה מפחית כאב, משפר ביצועים ספורטיביים ומחזק את השרירים והמפרקים שמסביב. שיקום קרע במניסקוס הוא תהליך שניתן לעשות בדרכים רבות. הכל תלוי במה נוח לך ומה יתאים לאורח החיים שלך. ישנם שני סוגי קרעים במיניסקוס – חלקי ושלמים. קרע חלקי הוא כאשר חלק מהמיניסקוס פגום אך השאר נותר שלם, בעוד שקרע שלם הוא כאשר המניסקוס כולו נקרע. לאחר הניתוח, פיזיותרפיה מתחילה מיד להפחתת הכאב ולהגדלת טווחי התנועה על ידי שימוש בחפיסות קרח, חבילות חום, עיסוי, טיפול באולטרסאונד ותרגילי מתיחות וכו'. קרע במניסקוס הוא בעיה שכיחה בקרב ספורטאים. זה יכול לגרום לכאב, נפיחות והגבלה בתנועתיות. שיקום/פיזיותרפיה משמשים בדרך כלל לטיפול במצב זה. למרות שהכאב של קרע במיניסקוס נרגע בדרך כלל תוך שבועות, זה יכול להיות קשור לסיבוכים ארוכי טווח כמו דלקת פרקים או דלקת מפרקים ניוונית בהמשך הקו.

הליך הטיפול

קרעים במניסקוס הם בעיה שכיחה כאמור המתרחשת כאשר יש פגיעה בסחוס סביבו. קרעים עלולים לגרום לכאב, נפיחות וחוסר יציבות בתסמינים. אפשרויות שיקום זמינות אך הן אינן יכולות לתקן את הקרע או לייצב את המניסקוס בעצמו. במקרים מסוימים, פיזיותרפיה יכולה לעזור להימנע מניתוח ולהקל על התסמינים. עם זאת, ברגע שטיפול תרופתי שיקום ייגמר, החולים יחוו שוב כאב. פיזיותרפיה יעילה יותר בשילוב עם טיפולים אחרים כגון תרגילי שיקום או תרופות. חולים צריכים בדרך כלל לבלות בין 6 – 12 שבועות עד שהם מתאוששים לחלוטין מהפציעות שלהם וקרע חלקי במיניסקוס שלהם. הטיפול הנפוץ ביותר לקרע במניסקוס הוא פיזיותרפיה ושיקום. זה כרוך בטיפול באזורים הפגועים באמצעות עיסויים, מתיחות ותרגילים כדי שיחזירו לעצמם את הכוח, הגמישות והכושר שלהם וכן במתן תמיכה פסיבית או אקטיבית למפרק הברך.

כיצד נוכל למנוע קרעים במיניסקוס?

המניסקוס הוא שכבה דקה של סחוס המרפדת את מפרק הברך. הוא מחולק לשלוש שכבות שונות – המיניסקוס החיצוני, המיניסקוס האמצעי והמניסקוס הפנימי. בשכבה החיצונית של המניסקוס יש שכבה דקה של סחוס הנקראת "קפסולת המפרק". הקפסולה המפרקית מורכבת משרוול פריוסטאלי חיצוני, משטח מפרקי חלק באמצע ושרוול אנדוסטאלי פנימי. הקרעים במיניסקוס יכולים לקרות ממספר סיבות. אבל כמו ברוב הפציעות, מניעה היא המפתח. להלן מספר אמצעי מניעה שתוכל לנקוט:

1) אימון צולב: חשוב לבצע אימון צולב של השרירים ולמנוע מהם להתקשות מדי לאחר תקופה ארוכה של ישיבה או עמידה.

2) אכילה נכונה: בחרו בדגנים מלאים, פירות, ירקות ושומנים בריאים עבור החומרים המזינים שהם מספקים.

3) להפסיק לעשן: עישון מגביר את הסיכון לקריעת המניסקוס בשליש.

 

Picture of יגאל ישראלי

יגאל ישראלי

"אנחנו מה שאנחנו אוכלים." כך אומר המשפט המפורסם.
הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בקשר בין אוכל לבריאות, ואפילו יופי.אבל עדיין רב הנסתר על הגלוי...
אז תתכוננו לגלות כמה דברים חדשים.

מזון לגוף

"אנחנו מה שאנחנו אוכלים." כך אומר המשפט המפורסם.

הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בקשר בין אוכל לבריאות, ואפילו יופי.אבל עדיין רב הנסתר על הגלוי…

אז תתכוננו לגלות כמה דברים חדשים.

כתבות אחרונות